Tuesday, November 4, 2008

PORTAL RASMI SPP

The url has been changed.
Click here :

http://www.spp.jpm.my/index.htm

It's quite confusing, and you might be lost here.

To check your status click here: http://sppapps.spp.gov.my/smppp/servlet/smppp.ui.security.SSemakanOL?cmd=6


For those who have yet to register yourself, do read this first:

Calon yang BOLEH MEMOHON Melalui e-Permohonan
1. Calon yang telah MEMPEROLEHI IJAZAH BERSERTA PENDIDIKAN dari universiti-universiti yang diiktiraf oleh kerajaan dan telah ditempatkan mengajar (Guru Sandaran Terlatih (GST)).

2. Calon yang telah MEMPEROLEHI DIPLOMA PERGURUAN MALAYSIA dari Maktab Perguruan dan telah ditempatkan mengajar (Guru Sandaran Terlatih (GST)).

3. Calon yang telah MEMPEROLEHI DIPLOMA PENDIDIKAN secara Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) dan telah ditempatkan mengajar (Guru Sandaran Terlatih (GST)).

4.Calon yang telah MEMPEROLEHI IJAZAH PERTAMA setelah diberi kebenaran Cuti Belajar Separuh Gaji oleh KPM (Calon Meningkat Kelayakan (CMK)).


Calon yang TIDAK BOLEH MEMOHON Melalui e-Permohonan
Calon yang berikut TIDAK BOLEH MEMOHON Melalui e-Permohonan:

1. Calon yang pernah letak jawatan atau dibuang kerja dari perkhidmatan kerajaan.

2. Calon lulusan Pendidikan Jarak Jauh (PJJ).

3. Calon yang sedang berkhidmat dengan kerajaan selain daripada PPP.

4. Calon dari bekas tentera / polis

- Calon-calon ini dikehendaki mengemukakan permohonan melalui Kementerian Pelajaran Malaysia.


Langkah-langkah dan Panduan Untuk Memohon Melalui Borang e-Pemohonan
1. Calon digalakkan mencetak Borang Kosong mengikut jawatan yang di pohon dan mengisi borang tersebut terlebih dahulu bagi memudahkan calon mengisi Borang e-Permohonan. Borang kosong boleh didapati dari ruangan MUAT TURUN BORANG di Laman Web utama SPP.

2. Klik pada mana-mana link [e-Permohonan] di Laman Web Utama SPP untuk memulakan Aplikasi SPP e-Permohonan.

3. Calon yang pertama kali menggunakan e-Permohonan atau pengguna baru dimestikan mendaftar terlebih dahulu dengan klik pada butang [Daftar] di skrin Log Masuk e-Permohonan.

(Nota: Kata Laluan dan Nama Ibu yang diberi semasa mendaftar hendaklah diingat. Kata Laluan adalah rahsia anda dan diperlukan untuk masuk (login) ke Borang e-Permohonan. Nama Ibu diperlukan sekiranya calon terlupa kata laluan dan ingin menukarnya ).

4. Calon yang terlupa kata laluan dan / atau ingin menukar kata laluan boleh dilakukan dengan klik di link Terlupa Kata Laluan/ Tukar Kata Laluan, yang terdapat di Skrin Log Masuk e-Permohonan. Calon dikehendaki memasukkan maklumat ibu (case sensitive) yang diberikan semasa Daftar Pengguna.

5. Masuk (Login) ke Borang e-Permohonan.

Hanya calon berdaftar sahaja boleh mengunakan Borang e-Permohonan dengan memasukkan No. Kad Pengenalan dan Kata Laluan di ruangan Pemohon Berdaftar dan klik butang [Masuk] di Skrin Log Masuk e-Permohonan.

6. Memilih Borang e-Permohonan

Pemohon Berdaftar yang pertama kali masuk ke Borang e-Permohonan akan diminta memilih Borang e-Permohonan mengikut jawatan yang ingin di pohon dengan klik di butang borang bersesuaian dengan jawatan di pohon di Skrin Borang e-Permohonan.

(Nota: Calon dinasihatkan memilih Borang e-Permohonan dengan berhati-hati mengikut jawatan yang di pohon iaitu DG41 atau DGA29 atau DG27/DG17. Calon yang tersalah pilih Borang e-Permohonan tidak dibenarkan menukar borang dan perlu menghubungi Pentadbir e-Permohonan SPP).


Good luck everyone

1 comment:

Anonymous said...

THANX ALIYA FOR THE INFO!!