Monday, May 11, 2009

PENGECUALIAN KURSUS INDUKSI

Howdy!
You guys, ahhh.. ini nyonya sakit2 pun kena online gak, for your sake, dearie! Say thank you, kamsia kamsia...hehehe
Ni ha.. for you all who have received your Surat Tawaran ke DG41, I've found the website. Click here:
For you lazy ones, here's the whole article, read yourself, nohhh. Sorry for the poor arrangement, I just copy paste, hahaha.

Berikut adalah kategori calon yang boleh diberi pengecualian daripada menghadiri kursus induksi Sistem Saraan Baru/Sistem Saraan Malaysia apabila dilantik ke jawatan tetap Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah Gred DG3/DG41.
Berdasarkan Surat Jabatan Perkhidmatan Awam Bil. JPA 241/46 Jld. V (69) bertarikh 1 April 1993. Calon-calon yang boleh dikecualikan daripada menghadiri Kursus Induksi apabila dilantik ke jawatan tetap sebagai PPPS Gred DG3/41 adalah seperti berikut;

1.Guru PPPBS/LD yang dilantik dalam kategori B (skim JKK ’76) atau setaraf seperti B8,B9,C1, B10, T1, D3 yang telah mengambil dan lulus Peperiksaan Am Kerajaan (PAK) sebelum disahkan dalam jawatan sebelum ini.
2.Guru PPPBS/LD yang telah meningkat daripada kategori C8 (SPM) kepada B10 (STPM) mengambil dan lulus PAK sebelum tahun 1994; dan
Pengecualian (berdasarkan keputusan mesyuarat pada 16.8.1999 di antara JPA, KPM dan SPP,
2.1 PPPBS C8 yang meningkat ke B10 tetapi tiada PAK yang telah dilantik ke DG3 sebelum 16.8.1999.
2.2 PPPBS C8 yang telah lulus PAK walaupun tidak disyaratkan tetapi telah dilantik ke DG3 sebelum 16.8.1999.
3. Guru PPPBS/LD yang telah dilantik buat kali pertama selepas tahun 1992 dan telah menduduki Kursus Induksi Kumpulan I sebelum disahkan dalam jawatan.
4.Guru yang telah bertukar daripada skim perkhidmatan lain yang menguntukkan penyandangnya untuk lulus Kursus Induksi Kumpulan I atau lulus PAK sebelum disahkan dalam jawatan dan kemudian dilantik ke PPPS.
5.Guru yang telah meletak jawatan dan telah lulus dengan jayanya Kursus Induksi SSB apabila dilantik dalam jawatan yang memerlukan lulus kursus dalam kumpulan yang sama.

Walau bagaimanapun, pihak JPA melalui surat JPA 241/20/14 Klt. 83( ) bertarikh 23 Disember 2003 telah memutuskan bahawa Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Bukan Siswazah C8 yang tidak meningkat ke skel gaji B10 dan telah lulus Peperiksaan Am Kerajaan yang kemudiannya dilantik sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah Gred DG3 layak untuk dikecualikan dari mengikuti dengan jayanya Kursus Induksi bagi tujuan pengesahan dalam perkhidmatan sebagai PPPS Gred DG3/DG41.

Friends, I made a photocopy of myb sijil Kursus Induksi and attach it with my documents. Haven't sent, seems that my clerk needs to write a Surat Pengecualian Kursus Induksi for me and get it endorsed by the Boss.

2 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah. Syukran jazilan.Thank you Puan Aliya. Thats very kind of u 4 all the info. get well soon. May Allah bless u always and give u all the happiness. u are really helpful.thanks again. have 2sleep early 2night , appointment with doctor 2mrow.adios

shub2dk said...

hi aliya..regarding the kursus induksi, i took during my maktab days bak in 1991.i also have got the cert with me.i was also unsure whether i should b goin for the induksi again(thanx 2 the stories of my other teachers in sch) so i called up the person in charge in jpwp.n believe it or not...till today i cannot reach here.so, here i am assuming i don t have to take my induksi again rite considering i have done it in 2001 n have got the cert to support it?correct me if i am wrong.thanx a million. n take good care of yerself ya.cheers!!!